En del af at betragte beboeren som et hele, betyder i vores terminologi også at respektere beboerens grænser for, hvad de ønsker at arbejde med på nuværende tidspunkt. I praksis betyder dette at vore klienter meget sjældent føler sig konfronteret omkring deres personlige arbejde.
Vi betragter det som en del af vores opgave som professionelle at finde en vej udenom beboerens blokeringer, som gør det muligt for beboeren atter at blive aktiv aktør i forandringsprocessen. Det er vor erfaring at denne metode er mere effektiv på langt sigt.
Den anden væsentlige del af primærbehandlingen er undervisningsmoduler, som bruges til at forklare temaer om afhængighed, fysiologiske, psykologiske og medicinske forklaringsmodeller.
Der undervises i forskellige opfattelser af personlighedsstrukturer, om forskellige terapeutiske og behandlingsmæssige indfaldsvinkler, og ofte afsluttes undervisningsforløb med gruppearbejde som har til formål at integrere den viden som beboeren har tilegnet sig.
Ved afslutning af primærbehandling påbegyndes tilbagefaldsbehandling og -forebyggelse, som det sidste skridt inden udslusningen.